-
"Cimbria" var
afgået fra Randers d. 13. oktober 1858 med kursen sat mod København. Klokken 2 om
morgenen d. 14. oktober, passeredes Nakkehoved fyr, og kursen sattes mod Øresunds
nordlige indsejling. Omtrendt kl. 3 om natten, fik man ombord på "cimbria" øje
på toplanterne og det røde sidelys, fra et andet dampskib, som befandt sig på en
modgående kurs. Roret blev lagt bagbord over, men mens "Cimbria" var ifærd med
at dreje, sås pludselig begge det modgående skibs sidelanterner og derefter kun det
grønne sidelys. Det modgående skib havde altså også foretaget en kursændring.
-
-
"Cimbria"s maskine
blev straks stoppet, samtidig med at roret blev lagt hårdt bagbord for at forsøge at
undgå en kollision. Skibet som "Cimbria" havde fået øje på, var det svenske
hjuldampskib "Skaane".
-
-
Dette skib havde haft en
uheldig rejse, og havde dagen forinden kollideret med et svensk sejlskib udfor Malmö.
Efter kollisionen var "Skaane" atter sejlet videre, men måtte ankre op i Sundet
på grund af kraftig vind og dårlig sigtbarhed.
-
-
Kl. 2 om morgenen d. 14.
oktober, var vejret klaret så meget op, at "Skaane" fortsatte rejsen nordpå.
Mellem kl. 3 og 4 om natten havde skibet set et enkelt lysglimt, hvorefter roret blev lagt
hårds styrbord. Nogle minutter efter sås et rødt lys, hvorefter maskinen blev slået
bak og stoppet. Men alle manøvrer var på dette tidspunkt forgæves, og skibene
kolliderede kort efter.
-
-
"Skaane"s stævn
ramte "Cimbria" lige foran midtskibs, og kollisionen var så kraftig at
"Cimbria" straks begyndte at synke. Alle passagerer blev reddet.
-
I dagene efter forliset blev
en del af ladningen og en del af skibets inventar og andre effekter bjærget af Svitzer og
efterfølgende solgt.
|
|