bgtitle.gif (16370 bytes)

2012

Onsdag den 30. maj 2012
Dagens eftermiddagsdyk havde afgang fra Bådklubben Valby (BKV), der ligger på den nordlige side af slusen på en lokalitet der må betegnes som en drøm. Da slusen kun har åben fra 17-19, havde Heinrich, Ole C og undertegnede dagen inden, sejlet ”Diva” igennem slusen og over til BKV. Vi var 7 mand ombord (skipper Jimmy, Heinrich, René, Jean, Ole C, René B, Magni, og undertegnede. Da alle havde fået rigget til, og vi lige havde fået tømt Diva for plastkasser (no-go) og grejtasker (ditto no-go) som vi ikke havde brug for at vade rundt i, sejlede vi stille og roligt igennem Københavns havn, med kurs mod første mål.

Efter en times sejlads, lå vi mellem lossepladsen og Middelgrundsfortet, og inden længe havde vi vraget på ekkoloddet. Vraget, som vi kalder for ”Den lille” (537), er en betonpram som sank i 80’erne, og ligger i dag på 8 meters dybde og rager et par meter op. Den gad vi ikke bruge tid, luft eller diesel på i dag, for vi skulle også lige ind og tanke i Margretheholmen havn inden vi dampede videre. Ole C gav den gas, og efter at have tømt Heinrich’s Dankort for penge, sejlede vi afsted med fyldt tank.

En del af klubbens dyk har de sidste år gået til et par vrag som ligger ved Lynetten (alias Margretheholmen). Da snakken faldt på disse, og det blev klart at der lå yderligere et par vrag længere ude, på lidt dybere vand, som ingen endnu havde set, valgte vi at gå efter dem som første mål. Så havde sjælen (min) også fred.

Ikke længe efter havde vi første vrag (1973) på ekkoloddet og første hold blev sendt i vandet. Da det andet vrag kun lå 200 meter væk, satte vi kursen mod dette mens der, udfra boblerne at dømme, blev dykket flittigt. Snart havde vi også fundet det andet vrag (1972), og fik også sendt et hold i vandet på dette.

Heinrich og René (hold 1) vendte retur efter 20 minutter og forklarede at de havde dykket på et vrag af en nyere trækutter, ca. 10-12 meter lang, hvor overbygningen var ved at styrte sammen. Skroget var forholdsvist intakt, og der var et par lugehuller i dækket. Moderat dybde på 12,5 meter og god sigt. Altså et nyt PADI-vrag, der er indenfor rækkevidde for alle, både med og uden båd. Den ligger lige ud for en vindmølle, så nem at finde fra land.

Hold 2 berettede at vraget som de havde besøgt, var et mindre trævrag. Ikke meget at se på, men vraget virkede som om det ikke var ret gammelt. Også her var dybden ca. 12 meter.

To røde ringe i søkortet rigere, sejlede vi derefter videre mod næste vrag, som Jimmy havde loddet op i 1996, men ingen ombord havde besøgt det tidligere. Ole C og jeg fik æren af at undersøge hvad der lå dernede. Vi kom ned på bunden, hvor sigten var moderat dårlig. Det første jeg skimtede var nogle frilagte dæksbjælker, der indikerede ”vrag”. Det var så også stort set det eneste der var tilbage af det oprindelige skib, udover lasten, som lå som en stor forhøjning på bunden. Der er formentlig tale om en galease der sank i 1912, men who knows. Dybden var ca. 14,5 meter. Vi tog 20 minutter på bunden, og gik op igen.

Eftermiddagen var nu ved at være halv-brugt, så det var tid til at prikke sidste mål ud på kortet. Så vi strøg lidt længere ned mod Ndr. Røse, hvor vi fik et fint lodskud på 3 meters højde. René og Heinrich røg overbord som de første. 5 minutter efter kommer de i overfladen og René råber ”den er gammel”.. Thomas svarer ”ok, hvad er det for noget”.. Heinrich griner og René spørger ”har du været der før?”.. Thomas replikerer utålmodigt ”nej da, sig nu hvad det er for fa’en”… ”det er en sten” griner de begge retur. Men ikke bare en sten, næh en mega-stor sten på 8 x 5 x 3 meter. René forsøgte at ridse sit navn i overfladen, men fik vist kun en bøjet kniv ud af det.

For at vise at vi i Helgoland ikke er tilbageholdende med at dele informationer med andre dykkere, og gerne vil gå forrest med et godt eksempel, gengiver vi gladelig den stensikre position her: 55°39,231’ N 12°40,363’ Ø.

Herefter gik det rundt om lossepladsen, og retur gennem Lynetteløbet. Vi var retur ved BKV ved 19-tiden hvor vi riggede af og snakkede dagen, samt nye planer for fremtiden, igennem.

Vi ses derude, over som under havets overflade.

Thomaz, 308

PS: Jeg har efterfølgende skrevet til en af mine kontakter indenfor det tidligere FRV, og han vender tilbage med flere informationer om vragene, og naturligvis også om stenen ;-) Kunne være rart at vide hvor den kommer fra...