bgtitle.gif (16370 bytes)

Projekt Køge Bugt

Lørdag den 16. november 2009  
Tur med sonaren, til den sydlige del af Køge Bugt.

Vi kom sent ud af havnen på grund af trafikken på motorvejene. Så det var først ved 10-tiden at vi var under broen ved Avedøre. Men det gjorde nu ikke så meget, for vi havde ikke travlt. Jeg havde udset en række mål NØ for Stevns, som udgangspunkt for dagens sonareftersøgning, og efter en times sejlads, var vi fremme ved første mærke.

Her skulle vraget af den 3-mastede skonnert "Jensine", som sank i 1898, ligge. Vraget havde jeg haft i tankerne i mange år (faktisk siden 1994) og nu krydsede vores veje endelig. Det ville jo ikke være dårligt med et trævrag a lá "Livlig" (ihvertfald årstalsmæssigt). Vi droppede fisken i vandet og med Mikkel ved skærmen, Ole ved styretøjet og jeg på agterdækket med kabel-tjansen, begyndte vi at afsøge området efter "moving the lawn" princippet. Det kommer nok ikke som en overraskelse for stedkendte dykkere, at havbunden i Køge Bugt er oversået med større og mindre sten. En observation jeg mange gange tidligere selv har gjort, i de gode gamle "Olga"-dage når Gregers sendte mig i vandet som stifinder med beskeden "den er der...". Not. Sonaren bekræftede denne dag denne observation. Overalt omkring den formodede position for "Jensine", lå der store sten, som nemt kunne ligne et vrag, hvis man kun så udslaget på en konventionelt ekkolod.

Efter en times eftersøgning, og en lang historie rigere, opgav vi og sejlede SV, mod næste mål. Her skulle der ligge et vrag (707), som blev fundet og opgivet af Farvandsvæsenet i 2002. Der gik heller ikke lang tid før vi havde et objekt på "krogen", men hvad var det der lå under os ? Vi cirklede over objektet for at få optagelser fra så mange vinkler som muligt, og konklusionen blev, at det enten er en slags lysmast eller en tippet kran, som ligger dernede. Lige et job for Ole at undersøge en dag vi alligevel har 30 bar i overskud. Det skulle i  hvertfald ikke være i dag. Objektet (vil ikke kalde det et vrag) blev kaldt "NESA", ud fra lysmast-teorien. Hvis nogle er vilde efter den position, kan de bare ringe... tror den er billigt til salg.

Vi havde tid, fuel og energi i overskud til endnu et par træsplinter, og sejlede yderligere mod SV. Eneste forskel i forhold til forrige lokalitet var, at der her var lidt dybere vand og lidt mere kabel blev stukket ud. Ellers same same... Efter et par oversejlinger, dukkede konturerne af et meget splittet vrag op på sonarskærmen. Vraget (vrag 709) bestod af en hoveddel, på godt og vel 10x15 meter, men selve området, hvor der lå vragdele, dækkede et langt større areal. Helt op til 40 meter fra hoveddelen, lå der genstande der kunne være rundholter, bomme eller masterester. Vi får at se næste gang, hvor vi har dykkerteamet ombord.

Jeg ville gerne have været nede og se på galeasen og ikke mindst det nye flyvrag, men Ole's ansigtsudtryk, samt urolige blik (grundet brændstofniveauet), gjorde at jeg bøjede mig for overmagten. Var egentlig heller ikke tilhænger af at ligge og drive rundt uden mulighed for at gøre fart, på grund af mangel på diesel. Selvom det ikke havde været den værste dag hvis det skete. Havet var helt fladt og ikke en vind rørte sig.

Men summa summarum, 2 nye objekter lokaliseret, som er 'up for trial' ved næste lejlighed. Og flyveren og galeasen ligger der også næste gang vi kommer forbi. Er der EN ting vi ikke har, så er det panik, angst, stress.. det lader vi "profferne" om, som har koldsved over om de nu når det hele inden de bliver for gamle og der kommer nogle andre og tager "deres" vrag ... dem om det.

På vejen hjem diskuterede vi nye planer for den kommende tid.

 

nolimitsdiving (c) 2010