bgtitle.gif (16370 bytes)

Projekt Køge Bugt

Søndag den 21. juli 2002
Efter mandagens succes, bestemte vi os for at lave endnu et raid. En time ude i Køge Bugt begyndte vi at lede efter et endnu et nyt vrag (705). Men da der var temmelig høj sø, var det mildest talt umuligt at finde vrag på kun ½ meters højde. Så vi bestemte os for at fortsætte mod Jimmy’s knold, for at tage dagens første dyk der.

Jimmy’s knold (vrag 1374) er der til gengæld aldrig problemer med at finde, da vraget lodder 2 meter. Vragbøjen blev smidt i vandet og Christian, Kasper og Thomas fulgte kort efter. Efter at have bundet fast i ankeret, som stod i den ene ende, begyndte vi vores tur rundt på det lille vrag.

Der var ikke sket det store siden vi sidst havde været der. Vi kiggede de steder hvor vi tidligere havde haft heldet med os, men der var ikke noget at komme efter denne gang. Da vi havde set hvad vi kom for, gik vi op og efter lidt tid blev vi samlet op af båden. Ole og Kurt hoppede i vandet, og imens plottede vi det næste vrag ind i navigatoren. Vi skulle nemlig nå flere vrag denne dag. ’Old Boys’ holdet kom ombord igen efter deres dyk, og vi satte kursen nordpå.

Her fandt vi hurtigt det næste vrag (704), som vi ikke tidligere havde eftersøgt. Et ganske lille lodskud, som svagt indikerede at der befandt sig ”et-eller-andet” på bunden under os. Ole og Kasper blev sendt ned for at undersøge hvad det var vi havde fundet. Da de havde været nede i mere end 10 minutter, var vi sikre på at der måtte være noget dernede, som var værd at tage et nærmere kig på. Så Christian og Thomas gik også i vandet for at se på sagerne.

Det første jeg fik øje på, var nogle store træplanker, som lå frit ude på bunden. Min umiddelbare tanke var, at det lignede et trævrag, som var spredt over et stort område. Da vi kom nærmere, viste det sig at være et helt nedsprængt og tæret stål/jernvrag. Hvad det en gang har været må guderne vide. Der var ikke meget tilbage som kunne give en ide om hvad det var vi svømmede rundt på. Alle var enige om at det ikke var værd at samle på, så vi sejlede hurtigt videre.
Stålprammen 704

Ganske tæt på lå endnu et vrag (703) som vi ville eftersøge. Efter at vi havde søgt på positionen i 10 minutter, fik vi også dette vrag på ekkoloddet.

Christian blev sendt i vandet for at se på vraget. 5 minutter efter han var gået ned, gav han signal til, at den var god nok og Thomas gik derefter også i vandet. Vraget var endnu et murstensvrag, på omkring 10-15 meters længde og 4-5 meters bredde. Som på Jimmy’s knold (vrag 1374), bestod vraget primært af en stor murstensbunke og en smule træ hele vejen rundt om lasten. Dybden på bunden var 15 meter og over vraget måltes 14 meter. Vi tog et kort kig på vraget, men måtte snart gå til overfladen, da vi var ved at løbe tør for både tid og luft. Vraget skal bestemt undersøges nærmere.

Dagen var ved at være gået, og efter 3 gode dyk satte vi kursen mod havn. Undervejs fik diskuteret dagens resultater og alle var enige om, at det havde været en spændende dag og at vi meget snart måtte af sted igen. Specielt dagens sidste vrag skal vi snart besøge igen.